چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

یازده سپتامبر امسال با سال‌های قبل یک تفاوت بزرگ داشت. کشیش یک کلیسای کوچک در امریکا، اعلام کرد می‌خواهد در سالگرد حمله القاعده به برج‌های تجارت جهانی، نسخه‌هایی از قرآن را آتش بزند. این خبر در سراسر دنیا اعتراض‌هایی برانگیخت.

دوچرخه 571

جالب است بدانیم مسیحیان امریکا چند گروه و فرقه‌اند و برای این کار خوب است اول کمی بیشتر مسیحیت را بشناسیم. مسیحیت دینی است که ابتدا در فلسطین، محل تولد حضرت عیسی‌ع گسترش یافت و به مدت سه قرن، دینی غیررسمی شناخته می‌شد و طرفدارانش سرکوب می‌شدند تا این که امپراتور کنستانتین آن را دین رسمی امپراتوری معرفی کرد. دلیل اصلی گسترش مسیحیت در اروپا، مسیحی شدن امپراتور روم است. در قرن‌های هفدهم و هجدهم که استعمار شروع شد، لشکریان کشورهای استعمارگر، نمایندگان کلیسا را با خود به سرزمین‌های جدید می‌بردند تا از سوی پاپ اجازه تصرف سرزمین‌ها را داشته باشند. به این ترتیب، مسیحیت در قاره‌های تازه کشف‌شده هم گسترش یافت. مسیحیان جهان به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند: ارتدوکس‌ها در اروپای شرقی و روسیه، کاتولیک‌ها در اروپای جنوبی، امریکای لاتین و افریقا و پروتستان‌ها در امریکای شمالی، استرالیا و بخش‌هایی از اروپا زندگی می‌کنند. پاپ فقط رهبر کاتولیک‌های رومی است و در شهر باستانی واتیکان در رم زندگی می‌کند. پروتستان‌ها از واتیکان اطاعت نمی‌کنند و بعضی‌ از آنها با او مخالف‌اند.

پروتستان‌ها در قرن شانزدهم از کلیسای کاتولیک جدا شدند. آنها تفاوت‌های زیادی با هم دارند. کاتولیک‌ها سازمان متمرکز اداری و سلسله مراتب دقیق دارند که شامل مقام‌هایی مانند اسقف و کاردینال است؛ ولی پروتستان‌ها معمولاً فقط عنوان کشیش را دارند. کشیش‌های کاتولیک ازدواج نمی‌کنند؛ اما کشیش‌های پروتستان اجازه دارند خانواده تشکیل دهند. در ابتدای فعالیت پروتستان‌ها جنگ‌های خونینی بین آنها و کاتولیک‌ها اتفاق افتاد که برخی پادشاهان و حاکمان محلی هم برای افزایش قدرت خود و رها شدن از تسلط واتیکان از آن جدایی حمایت می‌کردند. در امریکا هر کلیسایی مستقل است و معمولاً در منطقه‌ای قرار دارد که طرفدارانش هم در آن اطراف  زندگی می‌کنند. بعضی از کلیساها برای این‌که قدرت بیشتری داشته باشند اتحادیه‌هایی را با هم ساخته‌اند. بیش از ده فرقه پروتستان در امریکا پراکنده‌اند که تفاوت‌هایی با همدیگر دارند.

لباس و ظاهر کشیش‌های امریکایی شبیه مردم عادی است و مردم آنها را به اسم کوچک صدا می‌زنند. بعضی از آنها مانند «بیلی گراهام» بسیار مشهورند، در تجمع‌های بزرگ حاضر می‌شوند و با سیاستمداران ارتباط دارند و بعضی مانند کشیشی که در ابتدای مطلب به او اشاره شد، فقط در کلیسای خود هوادار دارند. برای همین بعضی از امریکایی‌ها قصد او را فقط کسب شهرت و مطرح شدن در رسانه‌ها می‌دانند.

با اعتراض‌های متعدد مقام‌های رسمی امریکایی و غیر امریکایی و شخصیت‌های برجسته جهانی، عاقبت کشیش مذکور در ملاقاتی با «محمد مسری»، رئیس انجمن اسلامی فلوریدای مرکزی، از قصد خود دست کشید؛ هرچند بعضی افراطیان دیگر به‌نوعی تلاش کردند به این کار دست بزنند و خشم مسلمانان دنیا را برانگیختند.

محمد سرابی

کد خبر 117196
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز